Scheda libro
The Arts | The Economy

Il MAXXI a raggi X

Indagine sulla gestione privata di un museo pubblico

  • Author: Alessandro Monti
  • Year: 2014
  • Language: Italian
  • Pages: 96
  • Price: 12.00 €
  • ISBN: 978-88-6010-153-2
  • Size: cm 15 x 21

Inaugurated in May 2010 to great public acclaim, and placed in receivership in May 2012 for budgetary imbalances, the MAXXI is currently in the laborious process of getting back on its feet with a different board of directors. This text is a cautionary tale of over-ambitious projects, managerial shortcomings, erratic funding and  political decisions taken without a detailed analysis of costs and benefits for the community. In the incongruous position of being a state-owned museum run by a private foundation, the MAXXI was launched without a clear, convincing cultural raison d'être, compared to similar bodies which boast a greater social utility.
Alessandro Monti reconstructs the political and bureaucratic implications of creating a museum "on paper", and the controversial aspects of an administration that had to contend with an excess of competing museum spaces and an unsuitable container: designed by renowned Iraqi architect Zaha Hadid at a cost to the Treasury of over one hundred and eighty million euro, the imposing concrete building has proved to be more spectacular than functional.
This in-depth investigation of the MAXXI's crucial issues and weaknesses concludes with a series of possible solutions to the current problems, and various proposals to improve future performance, rethinking the Foundation's strategic priorities and overall game plan in organisational, operational and relational terms. Moving forward, it will be important to ensure greater transparency and get the staff more involved in the management of the museum, as well as taking a more selective approach to the exhibition programme, capitalising above all on the permanent collections. and finally making the MAXXI a national landmark.

  • About the author
  • Contents

Alessandro Monti, former Professor of Theory and Politics of Development at the Faculty of Law, University of Camerino, where he taught Science of Administration and headed the undergraduate degree in Political Science, has lectured at the universities of Rome La Sapienza, Viterbo, Ferrara and Kyoto, and served on the national university board. He was a member of the Scientific and Technical Committee for Cultural Heritage and Services for the Lombardy Region and director of the CNR research project: "Organisational and management models for the development of cultural activities in museums and exhibition venues". His publications in the field of economics and politics of art and culture include: Assetti organizzativi e strumenti normativi per la gestione e lo sviluppo sostenibile dei musei pubblici (2006).

Introduction


1. L’architettura del MAXXI: un contenitore più scenografico che funzionale


2. Lo stato da garante a competitor protetto. La creazione del maxxi tra ambiziosità progettuali e scelte politiche affrettate
2.1 Un museo sulla carta. Le contraddizioni di un progetto politico artificioso
2.2 Contrapposizioni tra istituzioni e aspirazioni individuali


3. La Fondazione MAXXI. Anomalie e inconvenienti di una gestione privatistica nata “a tavolino”
3.1 Le spinte del legislatore e le tappe forzate del processo costitutivo
3.2 Il commissariamento del MAXXI tra interessi politici, carenze manageriali, penuria e discontinuità delle risorse
3.3 Le incongruenze della gestione privatistica di un museo pubblico. Le erogazioni dello Stato e i finanziamenti altalenanti della arcus spa
3.4 Ambiguità statutarie e incompletezza dell’assetto regolamentare: discrezionalità nella gestione
3.5 La querelle sulla retribuibilità di un presidente a titolo onorifico. Il contenzioso aperto e le contraddizioni del ministero vigilante


4. I nuovi musei MAXXI e il contesto strutturale e operativo dell’arte contemporanea in Italia
4.1 Eccesso di spazi espositivi e di offerta culturale. Tendenze innovative e risposta del pubblico in un assetto asimmetrico

4.2 Vitalità e vulnerabilità di un sistema espositivo disarticolato. Il Piano per l’arte contemporanea e i suoi limiti
4.3 MAXXI Arte e MAXXI Architettura: fabbrica di mostre e di eventi tra eccellenza e routine. I rischi involutivi


5. Esiti insoddisfacenti della gestione
5.1 Carenze e discrasie informative. Il nodo della trasparenza
5.2 Boom di visitatori: un successo più apparente che reale
5.3 Tasso di affluenza del pubblico alle mostre: alcuni confronti


6. Indicazioni propositive per una nuova direzione di marcia e per migliorare la performance operativa
6.1 Sul fronte etico-politico, strategico e programmatico
6.2 Sul fronte giuridico-istituzionale
6.3 Sul fronte organizzativo, funzionale e relazionale

You might also like