Film festivals have played an important role in stimulating cultural growth in Italy since the inauguration of the Venetian prototype in 1932, offering the public an opportunity for contact with different and distant experiences. The proliferation of such events on national territory as from the 1980s has made them a key channel for development of the audiovisual market and the boosting of local economies, giving rise to marked competition between festivals and the strenuous pursuit of financing.
In the present-day context of severely reduced public funding and a general cutback on private investment, the future of the film festival system is necessarily bound up with an understanding of the economic spinoffs involved and culture in general.
How is such value to be measured? The study presented here develops a model, applicable also to other spheres, that highlights the ability of festivals to provide stimulus for the local economy by triggering virtuous processes of increased demand for goods and services in the areas involved. This in turn means a return on investment capable also of attracting private backers, whose decisions are inevitably linked to a return, directed or indirect but in any case evident and immediate.
In order to complete the overview of the economic value of festivals, this time in more specific terms, attention is also focused on their technical role of the manifestations in the sector of film production and promotion, above all for independent films.
Il valore della cultura di Giovanni Puglisi
Fra il pellegrinaggio e il rito. La via italiana dei festival del cinema di Gianni Canova
I festival del cinema come valore del territorio di Mario Abis
Alla fiera delle meraviglie di Giorgio Gosetti
L’impatto economico degli eventi sul territorio: un’esperienza concreta di Cesare Vaciago
I festival del cinema
Nota metodologica
Parte prima Introduzione
1. I festival si presentano
1.1 I trend di partecipazione
1.2 I rapporti con il territorio
1.3 I rapporti con la filiera
1.4 Le difficoltà quotidiane
1.5 I modelli organizzativi
Parte seconda L’economia dei festival
2. I bilanci
2.1 I bilanci: un equilibrio precario
2.2 L’allocazione delle risorse
2.3 I finanziamenti: lo scoglio maggiore
3. Il valore creato sul territorio
3.1 L’impatto dei festival
3.2 Le spese di gestione
3.3 La spesa turistica degli spettatori dei festival
3.4 L’impatto complessivo
Parte terza Festival e pubblico
4. Il target di riferimento
4.1 Dati sociodemografici
4.2 Provenienza
5. Le modalità di fruizione
5.1 Tempo di permanenza
5.2 Strutture ricettive
6. La valutazione degli aspetti organizzativi
7. L’attrattività dei festival
7.1 L’affezione al festival
7.2 Drivers di attrattività
8. Festival e animazione culturale
9. Caratteristiche e valutazione dei film in concorso
10. Festival: capacità di promozione dei film Tabella di riepilogo
Note
Festival, mercati e work in progress di Luca Mosso
Michelangelo Frammartino in conversazione con Luca Mosso