il punto - tutti i libri della collana il punto, Johan & Levi - Johan & Levi Editore | P. 2

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il punto

A cinquant’anni dalla prima mostra di Arte Programmata (Milano, 1962), l’autore propone una riflessione su ciò che resta di un esperimento di neoavanguardia che ha tentato di coniugare  teoria della percezione e produzione industriale. Voluta da Bruno Munari, presentata da Umberto Eco, sponsorizzata dalla Olivetti, l’Arte Programmata non è solo un movimento italiano riconducibile al più vasto mondo dell’arte cinetica, ma un vero e proprio tentativo di definizione del campo dell’arte, ai tempi della società industriale e cittadina, che muove dal nuovissimo concetto – per allora – di “programmazione”, attorno a cui ruotava tutto il dibattito interno agli intellettuali vicini alla Olivetti, che proprio in quegli anni era all’avanguardia nel campo dei piccoli processori elettronici. Superato un lungo periodo di oblio e di silenzio, oggi l’Arte Programmata gode di nuovo favore, e di un rinnovato interesse critico, storico e di mercato: perché sta avvenendo ciò? Cosa rende ancora attuale quel movimento? Quale movimento di nostalgia e di “revival” riesce a innescare tutt’oggi? Un’agile riflessione che passa senza soluzione di continuità dagli anni Sessanta ad oggi che cerca di dare una risposta alle ragioni di questo successo, e contemporaneamente indaga sulle possibilità di un’utopia legata al concetto di “arte industriale”, mentre riflette su quella definizione di “arte”, il vero motivo che è riuscito a trascendere il mezzo secolo che ci separa dalla sua prima uscita.
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Arte Programmata cinquant’anni dopo

Marco Meneguzzo

publisher: Johan & Levi

pages: 76 pages

A cinquant’anni dalla prima mostra di Arte Programmata (Milano, 1962), l’autore propone una riflessione su ciò che resta di un esperimento di neoavanguardia che ha tentato di coniugare  teoria della percezione e produzione industriale. Voluta da Bruno Munari, presentata da Umberto Eco, sponsorizzata dalla Olivetti, l’Arte Programmata non è

L'importanza di essere individui e società

publisher: Johan & Levi

pages: 59

Federica Sala interviews Michele De Lucchi to investigate his idea of creative act as basis of his work as new as his private life. Sketches taken from Michele De Lucchi scrapbooks illustrate his interdisciplinary approach.

She

La figura femminile nel lavoro di Adrian Paci

Paola Nicolin

publisher: Johan & Levi

pages: 86

In his works Adrian Paci creates stories in pictures that blend the uniqueness of everyday experience with the history of painting, film and literature. He reflects on issues like loss and migration: people abandoning their homelands and embarking on a quest for a personal and geographical alternative. Paci works with photography, sculpture and vid

Oltre lo specchio

Claude Cahun e la pulsione fotografica

Silvia Mazzucchelli

publisher: Johan & Levi

pages: 72 pages

Claude Cahun, artist, photographer and writer, lived in France in the first half of the twentieth century. Her artistic and political works revolve mainly around the issues of homosexuality and her Jewish origins in a highly anti-Semitic society. This book is the first to examine the iconoclastic urges of Claude Cahun, the compulsion to subvert an
Following the logic of arriving at a definition through pairs of opposites (light/heavy, playful/serious), in this book Massimo Minini analyses and compares two artists who have come to symbolise German art at the turn of the millennium: Anselm Kiefer and Hans-Peter Feldmann. On one side we have Kiefer, the impeccable heir of an art firmly rooted in Expressionism, manifesting sentiments and moods that, under the influence of Jung and Freud, Wagner and Goethe, Hans Baldung and Lukas Cranach, are necessarily profound, weighty and solemn. Kiefer arouses dormant spectres and opts for grandeur in his formats, materials and subject matter (barbed wire, cheval de frise, and sweeping, matter-heavy vistas of ploughed fields). In his world everything is about heaviness, gravity and will. On the other side there is Feldmann, who takes a somewhat lighter view: art is of course a serious matter, but there is no need to overdo it. This curious, ironic and at times bizarre German gentleman was one of the early conceptual artists, but lacked the solemnity of his colleagues, so much so that few took him seriously at the time. So few, indeed, that by the early 1980s his lack of success led to him leaving art altogether, and devoting himself to other things for around a decade. It was Kaspar Konig’s offer of an exhibition in Frankfurt that set his career in motion once more, leading to his present day success and acclaim. The encounter/clash between these two emblems of opposite rationales offers a complex image of a nation’s visual culture.
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Kiefer e Feldmann

Eroi e antieroi nell'arte tedesca contemporanea

Massimo Minini

publisher: Johan & Levi

pages: 68 pages

Following the logic of arriving at a definition through pairs of opposites (light/heavy, playful/serious), in this book Massimo Minini analyses and compares two artists who have come to symbolise German art at the turn of the millennium: Anselm Kiefer and Hans-Peter Feldmann. On one side we have Kiefer, the impeccable heir of an art firmly rooted

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